Właściwości kawy

Kawa mielona – blog o zdrowym trybie życia

Miesiąc: Czerwiec 2020

Rozpuszczalna, mielona, ziarnista – jaką kawę wybrać?

Kawa to coś, w czym lubują się niemal wszyscy Polacy – niektórzy piją ją okazjonalnie, inni natomiast nie wyobrażają sobie bez niej swojego dnia codziennego. Prawdą jest, że stała się ona częścią codziennej rutyny wielu osób (i to nie tylko z Polski), a o jej pozytywnym wpływie na zdrowie rozpisują się portale internetowe. Nie każdy jednak zwraca uwagę na jej różne rodzaje, każdy z których różni się jakością, właściwościami oraz właśnie wspomnianym wpływem na zdrowie. Nieco więcej na ich temat powiemy w naszym artykule.

Przegląd rodzajów kawy – który z nich wybrać?

Na półkach sklepowych znaleźć możemy obecnie trzy podstawowe rodzaje kawy – nawet jeśli ktoś twierdzi, że jest ich więcej (wszystkie te w kawiarni powstają na bazie kawy ziarnistej). Czym odznacza się każdy z nich? Oto krótka ich prezentacja:

  • kawa ziarnista – uważana za najlepszy rodzaj kawy, przed spożyciem wymaga poddania jej procesowi mielenia – na przykład w młynku; za sprawą tego, że występuje w niemal pierwotnej postaci, łatwo ocenić jej jakość, a zarazem wydobyć z niej pełnię aromatu i smaku; wybór kawoszy, stanowi najrozsądniejsze, ale i najdroższe wzbogacenie każdego poranka;
  • kawa mielona – kawa ta to tak właściwie zmielona alternatywa kawy ziarnistej, zachowująca znane z “oryginału” właściwości, w tym przede wszystkim aromat i smak; nie zawiera ona żadnych szkodliwych dodatków, a zatem pozytywnie wpływa na nasze zdrowie – można ją parzyć zarówno w ekspresie, jak i poprzez zalanie jej gorącą (ale nie wrzącą) wodą; jest częstym wyborem tych, którzy nie posiadają młynka czy ekspresu, a chcą spożywać coś wysokiego jakościowo i mało przetworzonego;
  • kawa rozpuszczalna – uchodzi za najgorszy z trzech rodzajów, przede wszystkim za sprawą dużego poziomu jej przetworzenia; to właśnie przez niego ciężko jest ocenić, z jakich ziaren została wyprodukowana i można zakładać, że nie odznaczały się one wysoką jakością; kawa ta zawiera mniej kofeiny (co może być dla niektórych plusem), ale też sporo substancji szkodliwych (w tym nikiel) – przygotowuje się ją w sposób prosty, bo poprzez jej zalanie.

Podsumowanie

Na półkach sklepowych znaleźć możemy trzy rodzaje kawy, każdy z których różni się od innych jakością, ale też sposobem przygotowania i zaletami towarzyszącymi mu. Choć to od nas zależy, na który z nich ostatecznie się zdecydujemy pamiętajmy, że spożywając kawę regularnie powinniśmy postawić na tę jak najwyższej jakości. Zwłaszcza, że spożywana w dużych ilościach ma ogromny wpływ na nasz organizm.

Kawa zdjęcie utworzone przez stockking - pl.freepik.com
Jakie są właściwości zdrowotne kawy mielonej?

Warto wiedzieć, że filiżanka kawy jest dla części osób rozwiązaniem na rozpoczęcie dnia. Warto zdawać sobie sprawę, że kawa mielona ma bardzo dużą liczbę właściwości zdrowotnych. Nie można jednak pić tego napoju bez umiaru. Jakie są zalety spożywania kawy?

Szybszy metabolizm

Należy mieć świadomość, że kawa mielona ma bardzo korzystne oddziaływanie na przemianę materii. Nie tylko zdecydowanie usprawnia perystaltykę jelit, ale również wspiera odchudzanie. Omawiany produkt powoduje, że kalorie dostarczane organizmowi nie zostaną zamienione na tkankę tłuszczową tylko na ciepło.

Kawa mielona jest bardzo bogata w antyoksydanty

Zdecydowana większość osób nie zdaje sobie sprawy, że filiżanka kawy mielonej ma w swoim składzie zdecydowanie więcej przeciwutleniaczy niż szklanka soku z grejpfruta czy pomarańczy. Ponadto wspomniane antyoksydanty oddziałują na spowolnienie starzenia się organizmu. Dzieje się tak, ponieważ dochodzi do powstrzymania procesu utleniania w komórkach ciała człowieka.

Właściwości kosmetyczne kawy mielonej

Kawa mielona jest bardzo doceniana w kosmetyce, w jej składzie znajduje się bowiem bardzo duża liczba antyoksydantów. Koniecznie trzeba również zaznaczyć, że ziarna kakaowca stosowane są nie tylko i wyłącznie do tworzenia kremów, ale również balsamów, peelingów czy maseczek. Z kolei napar kawowy znany jest z ujędrniającego i odmładzającego działania na skórę. Ponadto warto zaznaczyć, że peelingi skutecznie walczą z cellulitem.

Czy kawa mielona może być ratunkiem dla włosów?

Nie wszyscy wiedzą, że kawa mielona może działać bardzo pozytywnie nie tylko od wewnątrz, ale również od zewnątrz. Jeżeli będzie stosowana w formie płukanki na włosy, staną się znacznie mocniejsze. Ponadto kofeina znajdująca się w składzie ziaren kakaowca wykazuje się działaniem pobudzającym mieszki włosowe. Jest to jeden z powodów, dla którego rekomendowane jest wcieranie ich w skórę głowy.

Kawa mielona może ograniczyć ryzyko wystąpienia chorób

Liczne badania udowodniły, że regularne spożywanie kawy może ograniczyć ewentualne ryzyko choroby Parkinsona, cukrzycy typu II czy nawet choroby Alzheimera. Dzieje się tak przez bardzo pozytywne oddziaływanie na układ nerwowy człowieka. Należy mieć jednak świadomość, że w walce z wspomnianą cukrzycą zdecydowanie najbardziej pomocna będzie omawiana kawa mielona bez kofeiny. Dostrzeżono także, że osoby spożywające omawiany produkt znacznie rzadziej zapadają na chorobę Parkinsona. Do objawów tej choroby trzeba zaliczyć sztywność mięśni czy drżenie kończyn.

Kawa zdjęcie utworzone przez stockking - pl.freepik.com

Z jakich właściwości słynie kawa?

Z jakich właściwości słynie kawa?

Miłośników kawy jest całe mnóstwo. Posiada ona również swoich przeciwników. Nie sposób jednak zaprzeczyć temu, że kawa posiada naprawdę sporo pozytywnych właściwości. Z tego też względu warto byłoby rozważyć włączenie jej do swojego jadłospisu. Dotyczy to oczywiście osób, którym kawa smakuje oraz takich, u których nie stwierdzono przeciwwskazań do jej spożywania.

Za co warto docenić kawę?

Kawę znajdziemy w każdym sklepie spożywczym, zarówno tym stacjonarnym jak i internetowym. Istnieje wiele miłośników kawy parzonej, ale nie brakuje również osób, którym bliska jest kawa mielona (https://www.bee.pl/9043-kawa-mielona). Zarówno kawa parzona jak i mielona posiada dobroczynne właściwości dla naszego zdrowia. Warto docenić ją przede wszystkim za to, że posiada zdolności do łagodzenia stresu. Jest szczególnie pomocna dla osób, które walczą z przykrymi skutkami stresu oksydacyjnego. Kawa łagodzi również bóle głowy, zwłaszcza te spowodowane migreną. Uważa się również, że kawa jest wspaniałym i skutecznym afrodyzjakiem. Regularnie popijana kawa reguluje również ciśnienie krwi. Oczywiście dotyczy to sytuacji, w których jest ona popijana z zalecanym umiarem. W kawie znajdziemy również całe mnóstwo antyoksydantów. Jak zaś powszechnie wiadomo, antyoksydanty wspomagają walkę z wolnymi rodnikami. Dzięki temu są one w stanie ograniczyć przedwczesne starzenie się skóry. Kawa obniża również ryzyko niektórych nowotworów skóry. Mimo sporych właściwości kawy, nie możemy jej popijać, jeśli borykamy się z chorobą wrzodową żołądka. Kawy powinny unikać również osoby nadpobudliwe.

Co jeszcze warto wiedzieć o kawie?

Kawa, zarówno ta parzona jak i mielona jest najczęściej spożywana w postaci naparu. Niektórzy preferują kawę mocną, a inni słabą. Należy jednak pamiętać o tym, że kawa zawiera bardzo duże ilości kofeiny. Kofeina działa oczywiście pobudzająco, ale zbyt duże jej ilości mogą powodować nieprzyjemne skutki dla naszego zdrowia. Najlepiej byłoby popijać stosunkowo słabą kawę. Częste popijanie mocnej kawy zwiększa bowiem ryzyko wystąpienia działań niepożądanych. Aby kawa była smaczniejsza, możemy zdecydować się na popijanie jej z dodatkiem mleka. Osoby będące na diecie tradycyjnej mogą zdecydować się na mleko krowie lub kozie. Jeżeli jednak jesteśmy na diecie wegańskiej, z pomocą przychodzi nam mleko roślinne. Wśród mlek roślinnych na szczególną uwagę zasługuje mleko ryżowe, mleko sojowe oraz mleko migdałowe. Należy również pamiętać o tym, że mleka roślinne nie będą pieniły się tak dobrze jak mleka tradycyjne. Do kawy warto dodać również odrobinę cynamonu.

Kawa zdjęcie utworzone przez stockking - pl.freepik.com

Czy melasa jest zdrowa?

Czy melasa jest zdrowa?

“Czarne złoto”, czyli melasa. Skąd ta pierwsza nazwa? Odpowiada za to jej ciemny, prawie że czarny kolor, którym ta się charakteryzuje. Produkt ten pozyskuje się z takich roślin jak: buraki cukrowe, trzcina cukrowa czy z chleba świętojańskiego (inaczej karobu). Jakie właściwości posiada melasa i dlaczego warto ją stosować?

Syrop cukrowy

W zależności od stopnia oczyszczenia melasy ta przybierać może inne wartości. Jaśniejsza melasa jest najsłodsza, z kolei najciemniejsza charakteryzuje się niską słodkością, a co za tym idzie – mniejszą kaloryką. Bez względu na odcień melasa ma formę gęstego, lepkiego syropu, który możemy stosować na wiele różnych sposobów. W medycynie, w gotowaniu, a nawet w kosmetologii. Sama melasa jest również bogatym źródłem witamin oraz minerałów (między innymi: fosfor, potas, sód, mangan, selen). Co ciekawe, syrop ten zawiera w sobie głównie węglowodany, posiadając przy tym znikome ilości tłuszczu oraz błonnika.

Zdrowsza od cukru?

Melasa, z racji na to, że ma indeks glikemiczny zbliżony do cukru, w podobny sposób podnosi glukozę we krwi. Prz tym jednak syrop wytwarzany z buraka cukrowego lub innych roślin cechuje się dużo atrakcyjniejszą wartością odżywczą. Melasa zawiera w sobie sporo kwasów nienasyconych – te powszechnie są znane z działania antyoksydacyjnego, czyli zapobiegania starzeniu się skóry i poważnym uszkodzeniom komórek. A jeśli chodzi o najzdrowszy syrop, to ranking ten wygrywa melasa na bazie mączki z chleba świętojańskiego (karobu). Mimo tego, iż do dzisiaj nie udało się uzyskać jednoznacznych dowodów badań na to, że melasa jest produktem leczniczym, to trzeba przyznać, że wpływa na ludzki organizm korzystnie. Wspomaga koncentrację, poprawia równowagę układu nerwowego oraz reguluje ciśnienie krwi czy oczyszcza. Z pewnością melasa jest korzystniejszym zamiennikiem cukru.

Melasa:

  • nazywana jest “czarnym złotem” z racji na ciemną barwę, jaką prezentuje
  • wytwarza się ją między innymi z: buraków cukrowych, trzciny cukrowej czy karobu (roślina ta znana jest również pod nazwą chleba świętojańskiego
  • ma konsystencję gęstego i lepkiego syropu o ciemnej barwie
  • wbrew pozorom cechuje się niską zawartością cukru, a wysoką witamin i minerałów
  • jest źródłem witaminy B6, kwasu foliowego, niacyny, żelaza, magnezu, fosforu, potasu i innych
  • korzystnie wpływa na ludzki układ odpornościowy, zwiększa produkcję testosteronu, a także oczyszcza krew
  • uważana jest za produkt zdrowszy od standardowego cukru.
Jedzenie zdjęcie utworzone przez azerbaijan_stockers - pl.freepik.com
Back to top